Organizatorem rejsu polarnego Grenlandia2003 była sekcja żeglarska
Regionalnego Towarzystwa Wioślarskiego Bydgostia

rejs polarny Grenlandia 2003
sponsorzy i patroni Rejsu Polarnego Grenlandia 2003
| Historia | Aktualności | Mapka | Załoga | Jacht Solanus | Foto | Forum | Patronat i sponsorzy | Pogoda | Linki |
Historia | Od "Lilji" do "Solanusa" | Solanus - rok 1992 | rejs dookoła Svalbardu - 2001 rok |

Rejs s/y "Solanus" dookoła wysp Svalbardu oraz osiągnięcie 81o06�N szerokości północnej

Dane ogólne o rejsie
Rejs trwał 49 dni w terminie od 21 lipca do 7 września 2001 roku, na trasie Trondheim - Longyearbyen - Ny Alesund - Alesund - Helsingor - Hel - Górki Zachodnie. Trasa wiodła przez Morze Norweskie, Morze Grenlandzkie, Morze Arktyczne, Morze Barentsa. W drodze z Ny Alesundu do Alesundu osiągnięto 81o06� szerokości północnej. Ogółem przebyto 3764 Mm.

W rejsie uczestniczyli
Kapitan - Bronisław Radliński k.j
I wachta
I of Andrzej Urban j.st.m
Jarosław Pietras bez stopnia
II wachta
II of Przemysław Wroński st.j
Stanisław Guzek st.j
III wachta
III of Robert Chorążewicz st.j
Marek PrzewięĄlikowski bez stopnia
IV wachta
IV of Piotr Grochowski st.j
Tomasz Marasek bez stopnia

Organizatorem rejsu była sekcja żeglarska RTW Bydgostia-Kabel 85-026 Bydgoszcz ul Żupy 4

Opis trasy rejsu
23.07.01 w poniedziałek o godzinie 16.15 wychodzimy z norweskiego portu Trondheim. O godzinie 21.05 wpływamy do fiordu Trondheims - Leia.
24.07.01 we wtorek o godzinie 03.00 jesteśmy już w fiordzie Fro - Havet zakończonym wyspą Halten by ostatecznie wyjść na otwarte morze norweskie.
25.07.01 w środę o godzinie 16.10 osiągamy szerokość 66°33'33" N. Płyniemy kursem wprost na Svalbard ze średnią prędkością 5w. Wieje z kierunku SW. Daje się odczuć co raz zimniejszy wiatr.
27.07.01 piątek wiatr zmienił kierunek na zachodni i stężał do 70B. Płyniemy półwiatrem lewego halsu ze średnią prędkością 6w. W tym dniu mamy najlepszy przebieg dobowy w całym rejsie 139Mm.
31.07.01 wtorek godzina 01.00 , wiatr zmienił kierunek z NE na N. Idziemy na żaglach kursem 07.50 do zachodniego brzegu Spitsbergenu. O godzinie 07.00 osiągamy pozycje 71°00'N, 12°32'E, mijając prawy trawers fiordu Horsund w odległości ok. 40 Mm. Rzucamy żagle i uruchamiamy silnik by zmienić kurs drogi na 01.00. O godzinie 20.00 osiągamy prawy trawers fiordu Bellsund idąc ciągle na silniku pod wiatr.
01.08.01 środa godzina 12.45 cumujemy w porcie Longyearbyen. Tu spotykamy polski jacht Eltanin z Gdańska oraz statek badawczo-naukowy Oceania.
02.08.01 czwartek do nabrzeża Longyearbyen dochodzi rosyjski statek badawczo-naukowy Profesor Małczanow. Nawiązujemy rozmowę z jego pierwszym oficerem, pytając o sytuacje lodową wschodniej strony Svalbardu.
OdpowiedĄ jest optymistyczna "Svalbard jest wolny od lodów". Dodatkowo z biura portowego dostajemy mapkę lodową Svalbardu na dzień 03.08.01. Uzupełniamy paliwo, wodę, ładujemy akumulatory.
03.08.01 piątek godzina 13.00 wychodzimy z Longyearbyen kierując się do Barentsurga a już o godzinie 18.00 cumujemy w Barentsburgu.
04.08.01 w sobotę o godzinie 02.00 odchodzimy z Barentsburga w kierunku ostatniego portu na Svalbardzie jakim jest Ny Alesund. Żegluga trwa 26 godzin w większości pod silnikiem ze względu na przeciwny wiatr.
05.08.01 niedziela cumujemy w Ny Alesundzie. Sprawdzamy stan techniczny jachtu, usuwamy usterki wynikłe w trakcie rejsu. Uzupełniamy zapasy wody, zwiedzamy osadę.
07.08.01 wtorek godzina 14.10 oddajemy cumy z nadbrzeża Ny Alesund kierując jacht dalej na północ, idąc na silniku.
08.08.01 środa godzina 1850 pozycja 80°N, 14°30'E, mijamy lewy trawers wyspy Moffen. Ciągle idziemy na silniku.
09.08.01 czwartek godzina 22.10 pozycja 80°52'N, 20°15'E, mijamy prawy trawers wyspy Rossoya
10.08.01 piątek godzina 09.20 z pozycji 81°01'N, 25°02'E w odległości około 1 Mm prawą burtą trawersujemy pierwszą dużą górę lodową. Idziemy kursem drogi 075° z prędkością 3w na zarefowanym rolfoku i bezanie. Wieje z południowego wschodu. O godzinie 1130 z prawej burty w namiarze 045° ukazuje się następna duża góra lodowa w odległości około 1Mm. O godzinie 11.40 z lewej burty w namiarze 20° dryfuje trzecia góra lodowa. W stosunku do poprzednich jest bardzo mała, dlatego też zobaczyliśmy ją z odległości 2kb.
O godzinie 14.00 osiągnęliśmy pozycję 81°06,2'N, 26°38,8'E widzialność bardzo dobra, siła wiatru 5-6°B z kierunku południowo-wschodniego, stan morza 4. O godzinie 16.25 trawersujemy prawą burtą czwartą górę lodową, odległość 0,5Mm.
11.08.01 sobota mijamy jeszcze trzy góry lodowe w bezpiecznej odległości. Godzina 22.00 mijamy lewy trawers wyspy Kvitoya w odległości około 5Mm. Wyspy nie widzimy ze względu na bardzo dużą mgłę.
12.08.01 niedziela godzina 24.00 prawy trawers Wysp Króla Karola odległość około 8Mm, w dalszym ciągu duża mgła.
14.08.01 wtorek godzina 18.15 w odległości około 12Mm lewy trawers wyspy Hopen. Widoczność dobra na tyle, że wyspę widzimy w całej okazałości.
16.08.01 czwartek godzina 14.00 w odległości około 40Mm prawy trawers wyspy Bjornoya.
24.08.01 sobota godzina 24.00 po 18 dniach ciągłej żeglugi z Ny Alesundu wreszcie cumujemy w porcie Alesund.
27.08.01 poniedziałek godzina 11.50 wychodzimy z Alesundu kierując się do Helsingoru.
03.09.01 poniedziałek godzina 13.35 cumujemy w basenie jachtowym Helsingor. Po 19 godzinach postoju, uzupełniamy wodę, ładujemy akumulatory i 04.09.01 o godzinie 08.15 oddajemy cumy.
06.09.01 czwartek godzina 20.15. Nareszcie wpływamy do Helu by ostatecznie dokonać odprawy celnej.
07.08.01 piątek Górki Zachodnie, oficjalne zakończenie rejsu, wyokrętowanie załogi.

Kapitan Jachtu
s/y SOLANUS
Bronisław Radliński
Bydgoszcz 20.10.2001 r.